Om foreningen

Ishøj Kunstforening blev dannet af en mindre gruppe kunstinteresserede mennesker på et møde, der fandt sted den 8. oktober 1990.

Initiativtager til mødet var Folkeoplysningsudvalget og den lokale afdeling af LO's kulturudvalg, der på mødet blev repræsenteret af byrådsmedlem Bent Skov. På mødet besluttede de fremmødte, at foreningens navn skulle være Ishøj Kunstforening, samt vedtog vedtægter for foreningens virke.

På et senere uformelt møde den 27. oktober 1990 blev der fremlagt forslag til foreningens logo, og det valgte, der er udformet af den daværende formand Freddy Wulff, benyttes stadig.

Foreningen holdt sin første generalforsamling den 29. november 1990. Foreningen omfattede dengang som nu både udøvende samt passive medlemmer.

Ishøj Kunstforening har haft seks formænd, Freddy Wulff 1990-1991, Thomas Holck 1991-1992, Eva Mandrup, 1992-2015, Mogens Hansen 2015-2016, Johane Stege Larsen 2016-2019 og Anne Liff Poulsen 2019-2021.

Den 14. oktober 2021blev Margrethe Petersen valgt som ny formand for foreningen.

Medlemstallet, der fra starten var omkring 40, ligger i dag (oktober 2021) på ca. 122 medlemmer.

De første år holdt Ishøj Kunstforening sine medlemsmøder på kommunens skoler, men i 1994 fik foreningen rådighed over det husmandssted på Ishøj Stationsvej 60, hvor den stadig har til huse. Huset blev officielt indviet den 12. november 1994.

Ishøj Kunstforening har nu også rådighed over den lade, der hører til huset, hvilket har muliggjort at medlemmerne kan arbejde med større og mere pladskrævende aktiviteter som stenhugning, træ drejning samt svejsning.

Foreningens aktiviteter spænder over skabende arbejder som for eksempel maleri og keramik, til besøg på kunstudstillinger og mere sociale aktiviteter som grillfester, skovture, samt almindelige medlemsaftener, der holdes hver torsdag i huset.